Veni sancte Spiritus

Två sonater, Olsson:

50 år efter sin död blir Otto Olsson uppmärksammad av Musikaliska Konstföreningen med en nyutgåva. Olsson, vårt lands främste orgeltonsättare, tillika skapare av flera körmästerverk (också utgivna av MK) gjorde också nedslag i kammarmusiken (bl.a. tre stråkkvartetter). Med dessa två violinsonater, komponerade strax före och strax efter sekelskiftet 1900, kompletterar MK bilden av denne tonsättare.

Vem kan motstå den flödande, förföriska melodiken i den 20-årige tonsättarens D-dur sonat? Vem grips inte av allvaret i 22-åringens d-moll sonat, fylld av Sturm-und-Drang, starka melodiska ingivelser och den eldiga finalen?

Manuskriptet till den första violinsonaten D-dur opus 4 är daterat den 1 november 1899. De två första satserna framfördes för första gången vid en privatkonsert hemma hos Emil Sjögren den 19 januari 1901 av violinisten Frans Larsén med tonsättaren vid flygeln.

Den andra violinsonaten d-moll opus 22 skrevs 1905. Den uruppfördes av violinsten Edwin Witt tillsammans med den tyske pianisten Ernst Hoffzimmer i Blüthner-Saal, Berlin den 15 oktober 1910. Sonaten är tillägnad violinisten Axel Runnqvist. Sedermera har sonaten framförts i december 1984 i Berwaldhallen, Stockholm av Ida Haendel och pianisten Craig Sheppard.

Omslag Otto Olsson två sonater